zondag 6 mei 2012

Of Renunciation

Never to seek her eyes with mine, to touch
   Never, with communing of joy or fear
   Her yielding hands of presence; but, so dear
As needs is all her beauty, by so much
To hold it alien from me, think it such
   As should dismay the lover who draws near
   To his pale mistress on her flower-strewn bier,
Such as no strong arm, no loose hand can clutch.

It may be that a little memory
   Of meetings and of partings shall be kept
      Amid more great remembrance in her heart.
This is a secret thing: but as for me,
   There shall be lost no thought of her, except
      All love of God and of this world depart.

From: Charles Williams - The Silver Stair (1912)

Nooit haar ogen te zoeken met de mijne, nooit met vreugde of angst de hand van haar aanwezigheid te raken; maar, zo lief als heel haar schoonheid is, haar zo ver van mij te houden, haar te zien zoals een geliefde zijn bleke lief ziet liggend tussen de bloemen op een baar, haar schoonheid als iets dat geen sterke arm, geen losse hand kan grijpen.
     Wellicht dat in haar hart, tussen grotere herinneringen aan ontmoetingen en afscheiden, ook plek is voor een klein aandenken aan mij. Dit is een geheim. Maar in mij zal - tot alle liefde tot God en deze wereld mij verlaat - niet de minste herinnering aan haar verloren gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten